ری هایمن (Ray Hyman) استاد برجستهٔ روانشناسی، حدود نیم قرن پیش به دانشگاه هاروارد دعوت شد تا دربارهٔ «کاربردهای روانشناسی اجتماعی» صحبت کند. اجرای چنین دورهای سخت نیست. در آموزش روانشناسی اجتماعی تقریباً همهٔ حرفها و مثالها استاندارد شدهاند. همان مثالهایی که در همهٔ کتابها کموبیش میبینید. اما هایمن کسی نبود که به یک دورهٔ
ادامه مطلب
ری هایمن (Ray Hyman) استاد برجستهٔ روانشناسی، حدود نیم قرن پیش به دانشگاه هاروارد دعوت شد تا دربارهٔ «کاربردهای روانشناسی اجتماعی» صحبت کند. اجرای چنین دورهای سخت نیست. در آموزش روانشناسی اجتماعی تقریباً همهٔ حرفها و مثالها استاندارد شدهاند. همان مثالهایی که در همهٔ کتابها کموبیش میبینید. اما هایمن کسی نبود که به یک دورهٔ
اجازه بدهید بحث دربارهی قانون مورفی (Murphy’s Law) را با یک مثال ساده آغاز کنیم. اگر کارتون مورچه و مورچهخوار را دیده باشید، احتمالاً یکی از صحنههای معروف آن را بهخاطر دارید. در بخشی از آن کارتون، مورچهخوار زبان خود را روی خیابان پهن میکند تا مورچه را هنگام عبور از آنجا بگیرد و گرفتار کند. اما
ادامه مطلب
اجازه بدهید بحث دربارهی قانون مورفی (Murphy’s Law) را با یک مثال ساده آغاز کنیم. اگر کارتون مورچه و مورچهخوار را دیده باشید، احتمالاً یکی از صحنههای معروف آن را بهخاطر دارید. در بخشی از آن کارتون، مورچهخوار زبان خود را روی خیابان پهن میکند تا مورچه را هنگام عبور از آنجا بگیرد و گرفتار کند. اما
دوره عزت نفس را با تعریف عزت نفس آغاز کردیم و دیدیم که ارزشمندی و توانمندی، دو مولفهی اصلی عزت نفس را تشکیل میدهند. در این مرحله به کلیدیترین سوال در بحث عزت نفس میرسیم. آن سوال این است که: برای افزایش عزت نفس چه باید کرد؟ پاسخ به این سوال را نمیتوان در یک درس خلاصه کرد.
ادامه مطلب
دوره عزت نفس را با تعریف عزت نفس آغاز کردیم و دیدیم که ارزشمندی و توانمندی، دو مولفهی اصلی عزت نفس را تشکیل میدهند. در این مرحله به کلیدیترین سوال در بحث عزت نفس میرسیم. آن سوال این است که: برای افزایش عزت نفس چه باید کرد؟ پاسخ به این سوال را نمیتوان در یک درس خلاصه کرد.
قرار نیست همهی مشتریها برای همیشه با ما بمانند. بعضی از آنها میمیرند، برخی دیگر حوزهی فعالیت خود را تغییر میدهند، عدهای استفاده از آن دسته محصول را برای همیشه متوقف میکنند و گروهی نیز به سراغ رقیبان ما میروند. از میان این عوامل، دردناکترین مورد، آخرینِ آنهاست: کسانی که به سراغ تأمینکنندگان دیگر (رقیبان
ادامه مطلب
قرار نیست همهی مشتریها برای همیشه با ما بمانند. بعضی از آنها میمیرند، برخی دیگر حوزهی فعالیت خود را تغییر میدهند، عدهای استفاده از آن دسته محصول را برای همیشه متوقف میکنند و گروهی نیز به سراغ رقیبان ما میروند. از میان این عوامل، دردناکترین مورد، آخرینِ آنهاست: کسانی که به سراغ تأمینکنندگان دیگر (رقیبان
پیش نیاز مطالعه درس دلالی و واسطه گری: مطالعهی درس تعریف ارزش مطالعهی درس پایداری (بهویژه بخش مفهوم پایداری در کسب و کار) از دوستان عزیز متممی انتظار میرود پس از مطالعه این درس: بتوانند واسطه گری و دلالی را تعریف کرده و تفاوت واسطه گری و دلالی را شرح دهند. انواع واسطه گری را با توجه به کارکردهای مختلف یک
ادامه مطلب
پیش نیاز مطالعه درس دلالی و واسطه گری: مطالعهی درس تعریف ارزش مطالعهی درس پایداری (بهویژه بخش مفهوم پایداری در کسب و کار) از دوستان عزیز متممی انتظار میرود پس از مطالعه این درس: بتوانند واسطه گری و دلالی را تعریف کرده و تفاوت واسطه گری و دلالی را شرح دهند. انواع واسطه گری را با توجه به کارکردهای مختلف یک
در این درس دربارهٔ یکی از مسائل روز جامعه حرف میزنیم و در قالب دعوت به گفتگو آن را از زوایای مختلف بررسی میکنیم. این درس را میتوانید تمرینی برای درس تفکر سیستمی در نظر بگیرید (امتیاز تمرینها و نظرات هم در همان درس محاسبه و در کارنامهٔ تفکر سیستمی ثبت میشود). اما چون محتوای
ادامه مطلب
در این درس دربارهٔ یکی از مسائل روز جامعه حرف میزنیم و در قالب دعوت به گفتگو آن را از زوایای مختلف بررسی میکنیم. این درس را میتوانید تمرینی برای درس تفکر سیستمی در نظر بگیرید (امتیاز تمرینها و نظرات هم در همان درس محاسبه و در کارنامهٔ تفکر سیستمی ثبت میشود). اما چون محتوای
اگر بخواهیم در صنعت تلفن همراه، برندی را که به پیشتاز بودن شناخته میشود نام ببریم، قاعدتاً به سراغ اپل میافتیم. حتی طرفداران سامسونگ و برندهای دیگر هم که اپل را چندان متفاوت نمیدانند، میپذیرند که «متفاوت بودن» بخشی از هویت برند اپل است و چنین تصویری در بازار وجود دارد؛ حتی به غلط! در
ادامه مطلب
اگر بخواهیم در صنعت تلفن همراه، برندی را که به پیشتاز بودن شناخته میشود نام ببریم، قاعدتاً به سراغ اپل میافتیم. حتی طرفداران سامسونگ و برندهای دیگر هم که اپل را چندان متفاوت نمیدانند، میپذیرند که «متفاوت بودن» بخشی از هویت برند اپل است و چنین تصویری در بازار وجود دارد؛ حتی به غلط! در
اصطلاح شای تک (Shy Tech) یا تکنولوژیهای خجالتی نسبتاً جدید است. شای تک به معنایی که ما امروز میشناسیم، از سال ۲۰۱۸ رواج یافت؛ زمانی که BMW اعلام کرد قصد دارد در طراحی خودروهای خود به سراغ تکنولوژی خجالتی برود. منظور از شای تک این است که ابزارها و نشانههای تکنولوژی، چندان پیش چشم نباشند
ادامه مطلب
اصطلاح شای تک (Shy Tech) یا تکنولوژیهای خجالتی نسبتاً جدید است. شای تک به معنایی که ما امروز میشناسیم، از سال ۲۰۱۸ رواج یافت؛ زمانی که BMW اعلام کرد قصد دارد در طراحی خودروهای خود به سراغ تکنولوژی خجالتی برود. منظور از شای تک این است که ابزارها و نشانههای تکنولوژی، چندان پیش چشم نباشند
در درس تفکر تأملی (بازاندیشی) گفتیم که یکی از راههای تمرین بازاندیشی، نوشتن گزارشی از رویدادهای روزانه و اتفاقهای مهم زندگی است؛ کاری که معمولاً با اصطلاح ژورنالنویسی شناخته میشود. در ادامه (سهم فکر کردن در نوشتههایتان چقدر است؟) گفتیم که «فکر کردن» و «بازنگری» در حرف زدن آسان است، اما در عمل چندان آسان
ادامه مطلب
در درس تفکر تأملی (بازاندیشی) گفتیم که یکی از راههای تمرین بازاندیشی، نوشتن گزارشی از رویدادهای روزانه و اتفاقهای مهم زندگی است؛ کاری که معمولاً با اصطلاح ژورنالنویسی شناخته میشود. در ادامه (سهم فکر کردن در نوشتههایتان چقدر است؟) گفتیم که «فکر کردن» و «بازنگری» در حرف زدن آسان است، اما در عمل چندان آسان
انسانها هویت تخصصیشان را چگونه میبینند و در ذهن خود تصور میکنند؟ پاسخ به این سوال از انسانی به انسان دیگر فرق میکند. کمی در اکانتهای اینستاگرام و لینکدین بچرخید و توضیحاتی را که انسانها دربارهٔ خود دادهاند ببینید، چنین تعبیرهایی در آنها فراوان است (طبیعتاً در لینکدین، بخش مدرک و مهارت پررنگتر است): نویسنده
ادامه مطلب
انسانها هویت تخصصیشان را چگونه میبینند و در ذهن خود تصور میکنند؟ پاسخ به این سوال از انسانی به انسان دیگر فرق میکند. کمی در اکانتهای اینستاگرام و لینکدین بچرخید و توضیحاتی را که انسانها دربارهٔ خود دادهاند ببینید، چنین تعبیرهایی در آنها فراوان است (طبیعتاً در لینکدین، بخش مدرک و مهارت پررنگتر است): نویسنده
«چگونه یک دوست خوب باشیم؟» این سوال بسیار کلی و عمومی است و پاسخهای بسیار زیادی میتوان برای آن یافت. بسیاری از صفتها و رفتارهای مثبتِ شناختهشده مثل صداقت و وفاداری و یکرنگی و همدلی میتوانند ویژگیهای یک دوست خوب باشند. همچنین تعریفی که ما از حمایت اجتماعی ارائه کردیم میتواند راهنمای خوبی برای تبدیل شدن
ادامه مطلب
«چگونه یک دوست خوب باشیم؟» این سوال بسیار کلی و عمومی است و پاسخهای بسیار زیادی میتوان برای آن یافت. بسیاری از صفتها و رفتارهای مثبتِ شناختهشده مثل صداقت و وفاداری و یکرنگی و همدلی میتوانند ویژگیهای یک دوست خوب باشند. همچنین تعریفی که ما از حمایت اجتماعی ارائه کردیم میتواند راهنمای خوبی برای تبدیل شدن
«از کتاب» نوشته محمدرضا شعبانعلی، چنانکه در عنوان فرعیاش گفته شده، به موضوعاتی دربارهٔ کتاب و کتابخوانی میپردازد. محمدرضا شعبانعلی در این کتاب که نخستین کتاب انتشارات متمم محسوب میشود، به بحثهای گوناگونی حول موضوع کتاب پرداخته است: از تعریف کتاب و علل بیمیلی به مطالعه تا روش کتابخوانی و شیوههای پرورش عادت کتابخوانی.
ادامه مطلب
«از کتاب» نوشته محمدرضا شعبانعلی، چنانکه در عنوان فرعیاش گفته شده، به موضوعاتی دربارهٔ کتاب و کتابخوانی میپردازد. محمدرضا شعبانعلی در این کتاب که نخستین کتاب انتشارات متمم محسوب میشود، به بحثهای گوناگونی حول موضوع کتاب پرداخته است: از تعریف کتاب و علل بیمیلی به مطالعه تا روش کتابخوانی و شیوههای پرورش عادت کتابخوانی.
همانطور که میدانید، متمم روزانه جملههایی را در بالای صفحهٔ نخست سایت منتشر میکند. با توجه به این که امکان ذخیره شدن این جملهها و مرور دوبارهٔ آنها فراهم نیست، بعضی از این جملهها را جداگانه در قالب #دعوت به گفتگو مطرح کرده و برخی دیگر را در قالب مجموعههایی از هفت جمله (مربوط به یک هفته)
ادامه مطلب
همانطور که میدانید، متمم روزانه جملههایی را در بالای صفحهٔ نخست سایت منتشر میکند. با توجه به این که امکان ذخیره شدن این جملهها و مرور دوبارهٔ آنها فراهم نیست، بعضی از این جملهها را جداگانه در قالب #دعوت به گفتگو مطرح کرده و برخی دیگر را در قالب مجموعههایی از هفت جمله (مربوط به یک هفته)
پیشنیاز مطالعه این درس مطالعه درس سیستمهای توصیه گر از شما انتظار میرود پس از مطالعه این درس: بتوانید دو استراتژی کشف (explore) و بهرهبرداری (exploit) را در سیستمهای توصیهگر شرح داده و برای هر یک مثال بزنید. بتوانید توضیح دهید که چرا هیچیک از این دو استراتژی بهتنهایی کافی نیستند و سیستمهای توصیهگر باید
ادامه مطلب
پیشنیاز مطالعه این درس مطالعه درس سیستمهای توصیه گر از شما انتظار میرود پس از مطالعه این درس: بتوانید دو استراتژی کشف (explore) و بهرهبرداری (exploit) را در سیستمهای توصیهگر شرح داده و برای هر یک مثال بزنید. بتوانید توضیح دهید که چرا هیچیک از این دو استراتژی بهتنهایی کافی نیستند و سیستمهای توصیهگر باید
بسیاری از کسانی که در زمینهٔ گزارشنویسی روزانه (ژورنال نویسی) تحقیق کرده یا دوره و کارگاه برگزار میکنند، بر یک نکته اتفاقنظر دارند (+): اگر انسانها را به حال خودشان رها کنیم، در نوشتن رویدادها به روایت توصیفی محدود میشوند. بهنظر میرسد ما برای اینکه به سمت لایههای عمیقتر تفکر تأملی برویم و به مرور
ادامه مطلب
بسیاری از کسانی که در زمینهٔ گزارشنویسی روزانه (ژورنال نویسی) تحقیق کرده یا دوره و کارگاه برگزار میکنند، بر یک نکته اتفاقنظر دارند (+): اگر انسانها را به حال خودشان رها کنیم، در نوشتن رویدادها به روایت توصیفی محدود میشوند. بهنظر میرسد ما برای اینکه به سمت لایههای عمیقتر تفکر تأملی برویم و به مرور
طی حدود دو دهه که بهعنوان مدیر، معلم، مشاور و همراه با مدیران در سازمانها و کسبوکارهای مختلف کار کردهام، همیشه بعد از جلسات، گزارشهایی از رویدادها، تجربهها، مسئلهها، راهحلهای موفق و ناموفق، و نیز نکاتی که برای خودم درسآموز بوده یا تداعی شده نوشتهام. از بین صدها یادداشت و گزارش که در این سالها
ادامه مطلب
طی حدود دو دهه که بهعنوان مدیر، معلم، مشاور و همراه با مدیران در سازمانها و کسبوکارهای مختلف کار کردهام، همیشه بعد از جلسات، گزارشهایی از رویدادها، تجربهها، مسئلهها، راهحلهای موفق و ناموفق، و نیز نکاتی که برای خودم درسآموز بوده یا تداعی شده نوشتهام. از بین صدها یادداشت و گزارش که در این سالها
«نوشتن بهخودی خود خوب است، حتی اگر صرفاً یک توصیف ساده باشد.» این نکته را تا بهحال چند بار به بهانههای مختلف گفتهایم (از جمله در درس نوشتن برای هیچکس). با این حال، حیف است که نوشتن را صرفاً به روایتهای سادهٔ توصیفی محدود کنیم. از ابتدا هم هدفمان در دوره فکر کردن با نوشتن
ادامه مطلب
«نوشتن بهخودی خود خوب است، حتی اگر صرفاً یک توصیف ساده باشد.» این نکته را تا بهحال چند بار به بهانههای مختلف گفتهایم (از جمله در درس نوشتن برای هیچکس). با این حال، حیف است که نوشتن را صرفاً به روایتهای سادهٔ توصیفی محدود کنیم. از ابتدا هم هدفمان در دوره فکر کردن با نوشتن
«نوشتن بهخودی خود خوب است، حتی اگر صرفاً یک توصیف ساده باشد.» این نکته را تا بهحال چند بار به بهانههای مختلف گفتهایم (از جمله در درس نوشتن برای هیچکس). با این حال، حیف است که نوشتن را صرفاً به روایتهای سادهٔ توصیفی محدود کنیم. از ابتدا هم هدفمان در دوره فکر کردن با نوشتن
ادامه مطلب
«نوشتن بهخودی خود خوب است، حتی اگر صرفاً یک توصیف ساده باشد.» این نکته را تا بهحال چند بار به بهانههای مختلف گفتهایم (از جمله در درس نوشتن برای هیچکس). با این حال، حیف است که نوشتن را صرفاً به روایتهای سادهٔ توصیفی محدود کنیم. از ابتدا هم هدفمان در دوره فکر کردن با نوشتن
«نوشتن بهخودی خود خوب است، حتی اگر صرفاً یک توصیف ساده باشد.» این نکته را تا بهحال چند بار به بهانههای مختلف گفتهایم (از جمله در درس نوشتن برای هیچکس). با این حال، حیف است که نوشتن را صرفاً به روایتهای سادهٔ توصیفی محدود کنیم. از ابتدا هم هدفمان در دوره فکر کردن با نوشتن
ادامه مطلب
«نوشتن بهخودی خود خوب است، حتی اگر صرفاً یک توصیف ساده باشد.» این نکته را تا بهحال چند بار به بهانههای مختلف گفتهایم (از جمله در درس نوشتن برای هیچکس). با این حال، حیف است که نوشتن را صرفاً به روایتهای سادهٔ توصیفی محدود کنیم. از ابتدا هم هدفمان در دوره فکر کردن با نوشتن